dinsdag 29 september 2009

Hieronder het interview met Jelle Gijsberts.

Chris

Groei en vernieuwing

• Wat is volgens u beter? Je op verschillende stijlen richten, of je
specialiseren?
Ik denk dat je puur de dingen moet doen die je leuk vindt. Alleen dan benut je
je talent optimaal en uiteindelijk is dat ook de enige manier om op de lange
termijn plezier te houden in dat wat je doet. Als je je geforceerd gaat richten op een andere stijl, omdat iemand bijvoorbeeld vind dat je dat moet doen (veel leraren doen dat) of omdat je
denkt dat je daar je markt mee kan vergroten, zal je altijd in je werk terug
zien dat je dit niet met volle overgave doet. Andersom kan natuurlijk wel, als je liefde echt uitgaat naar verschillende disciplines of stijlen, probeer je werk dan natuurlijk zo breed mogelijk te
houden.

• Hoe zorg je ervoor dat je werk voor jóu interessant blijft/ je niet in een
sleur belandt?
Door niet al te veel commerciële klussen te doen, zodat ik ook genoeg tijd
over houd voor mʼn eigen werk. En wat vaker te kiezen voor de kleinere,
minder goed betaalde, maar sympathiekere opdrachtgevers i.p.v. grote
opdrachten en opdrachtgevers. Het werken voor grote namen en bedrijven is eigenlijk (in mijn ogen althans) om diverse redenen bijna altijd vervelend. En er moet iets tegenover staan
(in de trend van enorme exposure en/of hele goede financiele vergoeding) wil
ik die doen. Dat soort klussen ontnemen vaak het plezier.

• Is je werk nu heel anders dan tijdens je studie?
Ja ik vind wel dat ik gegroeid ben. Als het goed is wel in ieder geval!

• Op welke manier ben je gegroeid of heb je jezelf vernieuwd?
Ik denk door constant kritisch naar mʼn eigen werk te kijken en dingen te
zoeken die nog niet helemaal goed zijn en verbeterd kunnen worden.
Ook heb ik een gigantische lijst met websites in mʼn rss reader, kijk veel
films, koop regelmatig mooie kinderboeken, strips etc. En probeer alles te
bekijken met de vraag: waarom is dit mooi? En met de antwoorden daarop
ga ik dan weer aan de slag in mʼn eigen werk.

• Wat voor projecten zou je nog willen doen in de toekomst?

Ik heb het afgelopen jaar de website www.tekenclub.nl ontwikkeld. Dat is
een plek waar ik kinderen wil laten zien hoe leuk tekenen kan zijn.
Zonder de rare restricties die ze vaak van de juf of ouders krijgen
opgelegd. Binnen de lijntjes kleuren, langs de randjes knippen.
Dingen die totaal onbelangrijk zijn voor het maken van een mooie
tekening of knutsel. Wat ik graag nog zou willen doen, is dat concept op verschillende
platformen uitbrengen. Animatieserie op tv, lespakketten voor op
school, tekenboeken, etcetera.

• Hoe ziet een (productieve) werkweek van jou eruit?
Ik woon in een atelier woning en mijn atelier is de benedenverdieping van
ons huis. Voordeel is dus dat ik niet iedere dag naar mʼn werk hoef te reizen, maar een
nadeel is soms dat ik eigenlijk altijd op en aan het werk ben. Ik probeer heel gedisciplineerd bepaalde werktijden te hanteren (omdat dat misschien beter is), maar 75% van de tijd lukt dat niet. Met als gevolg dat ik vaak op de meest vreemde tijden nog zit te werken. Net even dat ene puntje in een illustratie bijwerken of schetsen maken bij een bepaald idee dat ik heb.
Kortom eigenlijk ben ik uiteindelijk altijd aan het werk, behalve als mʼn vriendin het zat is en me achter mʼn computer of tekentafel vandaan trekt.

• Doe je veel international werk? Vind je dat belangrijk?
Ik doe af en toe wel internationaal werk. Maar eerlijk gezegd heeft dat voor mij niet heel veel meerwaarde boven opdrachten voor binnenlandse bedrijven of instanties. Ik vind het veel belangrijker om commercieel werk te doen waar ik plezier in heb, dan werken voor een opdrachtgever met een bepaalde status. Uiteindelijk wil ik ook beoordeeld worden op het werk dat ik maak en gemaakt heb en niet op de opdrachtgevers waar ik voor gewerkt heb.
Fictieverhaal vertellen

• Is het verstandig zoveel mogelijk opdrachten aan te nemen of alleen dat
wat je ècht leuk vindt?
Ik vind dat (mits je er natuurlijk de huur, je eten en je normale bezigheden van kan bekostigen) je gewoon alleen de dingen moet doen die je leuk vind. In mijn ogen is dat de enige manier om het op de lange termijn leuk te houden.

• Wat zijn de grenzen van je artistieke vrijheid? (Hoeveel vrijheid heb je?)
Het ligt er aan wat voor soort werk je doet.
In grote commerciele klussen zijn die grenzen vrij klein. De klant heeft een vraag, en op basis van iets wat ze in jouw portfolio hebben gezien willen ze dat werk toegepast op hun vraag hebben. Vaak moet je dan ook nog rekening houden met het “merk”. De echt grote bedrijven hebben hele lijsten met allemaal rare regels van wat wel en niet mag. Veel vrijheid heb je dus
niet. Bij kleinere opdrachten (een cover voor een blad bijvoorbeeld) is er globaal gezien wat meer ruimte om je eigen visie in te brengen en wat meer je eigen dingen te doen. Wat uiteindelijk vaak ook een mooier resultaat oplevert.

• Waarom wil je een verhaal vertellen?
Ik zie (te) vaak hele mooie plaatjes die alleen mooi zijn en dat vind ik zonde. Een illustratie waar een verhaal in zit of die de ruimte overlaat om er een verhaal bij te verzinnen heeft zo veel meer dimensie.

• Waar haal je inspiratie vandaan?
Als gezegd, probeer ik zoveel als mogelijk te bekijken. Films, kinderboeken, strips, mʼn rss-reader puilt echt uit met links naar inspiratiesites en andere illustratoren. Alle mooie dingen sla ik op en probeer ik op een bepaalde manier in mʼn werk toe te passen. Daarnaast (daar ik veel werk voor kinderen doe) probeer ik simpelweg te achterhalen wat ik als kind tof vond. GI-joe, verstoppertje, de dierentuin, knikkeren, dat soort dingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten