zondag 11 oktober 2009

de vertaalingen van de duitse interviews


Iris Luckhaus:

Hoe ziet een normale werkweek bij jouw eruit?
- een typische week heb ik niet (dit is een van de reden waroom ik deze baan geweldig vind) het is afhankelijk van de opdrachten, van de projectphase en de klant. Zoms zijn het 16-uuren daagen en zoms normale ontspannte werktijden maar zoms ook spontane frije daagen.


Wat is volgens jouw beter, op een stijl te specialiseeren of met verschillende stijlen te werken?
- moeijlike vraag. Algemeen word angeraaden in een stijl te werken die herkennbar is.. maar voor mijzelf vind ik dit saai – ik will beter ruimte voor ontwickeling toelaten en passend voor de project werken. Daargelaten dat de bildtaal zich ook verder ontwickelt en de stijl zich automaatisch verandert. Ik heb geluk dat de meeste klanten dit waarderen.


Wat doe je darmee jouw beelderen interessant blijven, en je niet in een sleur komt?
- verder leren, verer ontwickelen, nieuwsgierig blijven, in verschillende onderdeelen werken (Illustratie, Klerendesign, Styling, Grafiek) en ook graag opdrachten aaneemeeen die ik geweldig vind maar die op de eerste moment mischschien moeleijk zijn.. ik denk niet veel daarover naar of ik “hip” ben.. het handwerk zelf en de mogleijke uitdrucksvormen vind ik interessanter als mode of trends..


Hoe is jouw werkwijze vanaaf jouw studietijd veranderd?
- (samenvatting: zij heeft kledingsdesign gestudeert en daar heeft zij geleert op de details en de “beeldinterne verhaalen” te kijken – nuttig voor haar illustraties. In haar frije tijd heeft zij illustratie opdrachten gedaan.. zij heeft veel geleert, net alleen met de kunst maar ok een andere soort van waarneming en hoe je met klanten omgaat)

Waar komt je inspiratie vandaan?
-Ik denk dar is niets wat mij niet inspireerd.. allgemeen meer de echte leven als andere kunstenaars.. verhaalen die mensen vertellen (reale verhaalen als ook verhaalen uit boeken), zinen en fragmenten van zinen, wolken, een lach op de straat, een oogopslag an de supermarkt kassa, de eigenleven van dingen die achtergelaaten worden zijn, koffiedik, de perfec tie van een regendrubbel, de waarde van een oue boom, of de ontroering die een raare oude lied of een geur uit de kindheid veroorzaken kan..

Wat voor projecten will jij in de toekomst doen?
(boeken)

Wat vind je belangrijkeer, veele verschillende opdrachten antenemen of alleen deze die je echt goed vind?
als het financiel mogelijk is, alleen deze opdrachten die ik echt geweldig vind.. waar ik denk dat de klant en ik dezelfde doel hebben.. wat ik noit doe zij grappige dingen (strips, dieren met kleren..)..da kan ik jouw een collega advisieren die dit echt goed maakt.


Julia Spaeth

Hoe ziet een normale werkweek bij jouw eruit?
- In de eerste jaaren van mijn freelance werk heb ik probeert so lang als mogelijk an de werk te gaan.. dat doe ik niet meer. Toen heb ik probeert op dezelfde manier te werken als een “gewoonde” arbeider: Opstaan, snell kleren antreken/eten, naar de atelier gaan of naar de PC, pause, verder werken tot s'avonds.
Nu ziet de daag voor mij anders eruit en ik heb mijn werkwijze angepaast..dit is voor mij de eenige mogelijkheid met de werk omtegaan.. ik heb veel frije tijd als ik geen werk heb en ik been geconcentreerd an het doen voor iedere nieuwe opdracht. Idere dag is anders, maar alle dagen hebben lijkende aflopen, dezelfde Cafe, dezelfde collegas of vrienden, dagelijk mails checken, open zijn voor alles wat komt en gebeurt.


Wat vind je belangrijkeer, veele verschillende opdrachten antenemen of alleen deze die je echt goed vind?
- Het is mij gebeurt dat ik te veele opdrachten op dezelfde tijd aangenommen heb en dat ik te hooge eisen an mij gestellt heb. Zoms is het eng, toen geef ik een deel van de opdracht naar mijn collegas en betaal ook de werkuuren. Met de tijd krijg je de ervaaring hoeveel tijd je voor iets nodig hebt..Voor persoonlijke vrijheid.. ook als ik veele opdrachten heb gekrijgen waar ik andere illustratoren zolde imitieren: de eigenene stijl kun je noit verzaaken en dit is goed zo.


Wat is volgens jouw beter, op een stijl te specialiseeren of met verschillende stijlen te werken?
– Dit is afhankelijk van iederen illustrator en de opdracht.. ik heb laang gezoekt tot ij een stijl gevonden heb die ik leuk vond en die ik op veele verschillende opdrachten kan aanpassen. Ik heb ook in de eerse jaaren geprobeert naar de wens van de klant te werken en ik heb mijzelf verzwikt.. maar voorgoed is brengt dit niets – zo kun je jezelf geen gesicht en geen naam maken.. maar iederen moet dit zelf eruitvinden..

Hoe is jouw werkwijze vanaaf jouw studietijd veranderet
- omdat ik ook op de universiteit niet wild uitprobeert heb was de stap naar het angewaandte werk niet moeilijk. (…) De werk is nu minder opwindend maar de plezier is hetzelfde gebleven. Soms bezoek ik seminaare en genieet van het gevoel alles uitprobeeren te kunnen.

Wat voor projecten will jij in de toekomst doen?
- (Ik will graag schrijven)


Sophia Martineck:

Hoe ziet een normale werkweek bij jouw eruit?
(...) ik werk het liefste op de weekend, omdat het rustig is. Geen oproepen, geen mailtjes. Als ik geen opdracht heb, werk ik an eigen projecten.

!! Wat vind je belangrijkeer, veele verschillende opdrachten antenemen of alleen deze die je echt goed vind?
- Ik zal mezelf op een stijl specialiseeren. En ik doe dit ook. Het is beter in een stijl echt goed te zijn als meerdere te beheersen. Daar zijn veele illustratoren die een eigen stijl hebben, daroom is het belangrijk echt onverwisselbar en echt goed te zijn.

Wat doe je darmee jouw beelderen interessant blijven, en je niet in een sleur komt?
- Ik probeer mij verder te ontwikkelen en ik oefene tekenen. Ik probeer nieuwe mogelijkheiden (grootere formaate, andere techniken) die ik met mijn werk doen kan. Dat houd je fris, denk ik. Vaak ben ik niet blij met mijn werk, ik probeer het de volgende keer beter te maaken.


Hoe is jouw werkwijze vanaaf jouw studietijd verandert?
- Ik ben nu sneller, zekerder en soepeler (vlotter?) geworden. Ik gebruik nu een lichttafel.. dat is hulpsam (..) veel meer is niet verandert.


Waar komt jouw inspiratie vandaan?
- van andere kunstenaars (.. Eric Ravilious, Edward bawden, Cranach, Bosch, Rogier van der Weyden, Dürer..)


Wat vind je belangrijkeer, veele verschillende opdrachten antenemen of alleen deze die je echt goed vind?
- Tot nu heb ik nog geen opdracht gekriegen die ik niet goed vond. Ik zal meer daarop achten dat ik mijn werk op tijd doe. Als er teveele opdrachten zijn vraag ik de klant of ik meer tijd kan hebben. Maar algemeen zal ik iedere opdracht anneemen. Dardoor krijg je nieuwe contacten, omdat je gezien woord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten