zaterdag 10 oktober 2009

Tips van Sirillustratie

Erg nuttig als je het mij vraagt! Als je nieuwsgierig bent geworden is dit haar site.
> 1.Ben jij in het zwarte gat beland?
Na het afstuderen veranderd er veel in je leven. De academietijd is ten
einde gekomen en ineens sta je er alleen voor. Ik heb ervoor gekozen om als
zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan. Ik ging op zoek naar freelance
opdrachten. Tijdens de stage was het erg makkelijk om opdrachten te krijgen.
Ik heb het in die periode erg druk gehad, en allerlei dingen uitgeprobeerd.

Op die manier was er bij mij een ander beeld gevormd van de beroepspraktijk.
Want als er geld bij komt kijken, is het krijgen van opdrachten iets minder
gemakkelijk.
Na mijn afstuderen heb gebeld, gemaild, ik mijn portfolio
rondgestuurd naar verschillende opdrachtgevers, en aan veel mensen laten
zien. Ik heb daaruit wel een paar opdrachten gekregen, maar het financiele
deel ontbrak vaak. Door de financiƫle onzekerheid werd ik ook onzeker over
mijn kwaliteiten, waardoor het gevoel van ‘het zwarte gat’ versterkt werd.

> 2.Hoe ben jij ermee omgegaan?

Door de moeite die het kostte om opdrachten te krijgen, merkte ik dat ik
geen ‘rasechte’ ondernemer ben en dus extra aandacht moest besteden aan de
manier waarop ik opdrachtgevers benaderde. Ik ben nog steeds hard bezig om
te kijken welke benadering het beste werkt.


Verder ben ik wel bezig met het maken van opdrachten, dit zie ik als een
investering voor de toekomst. Zo bouw ik naamsbekendheid op en wordt mijn
portfolio sterker.


Daarnaast heb ik samen met mijn ex-klasgenoten een reeks exposities opgezet
met als uitgangspunt ‘het zwarte gat’. Dit is een manier om onszelf te
blijven ontwikkelen.
De exposities zijn een stimulans voor het maken van
nieuw werk. Daarnaast lanceren wij onszelf als nieuwe lichting en creƫren zo
naamsbekendheid.
Ik zit in de organisatie en zo ontwikkel ik ook een andere kant van mezelf.
Ik heb ontdekt dat ik goed ben in concepten ontwikkelen en het promoten en
organiseren hiervan. Dit kan ik nu ook toepassen op mijn eigen werk.

> 3.Heb je een plan om het zwarte gat te omzeilen?

Na het afstuderen verandert je leven sterk, de structuur en de zekerheid van
de academie valt weg. Dat is het zwarte gat
. Ieder vind een manier om hiemee
om te gaan. Daarom denk ik niet dat je het ‘zwarte gat’ kunt omzeilen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten